Патріот — це людина, яка любить свою Батьківщину, прагне бути відданою її народу, готова відстоювати чесноти, характерні українській ментальності: товариськість, повагу до традицій, високодуховність тощо.
Прищеплення цих цінностей починається в сім’ї і продовжується у дитячому садку, де закладається фундамент знань та громадських поглядів. Патріотичне виховання в ЗДО реалізується відповідно до чинних програм.
Перед педагогами постають завдання національно-патріотичного виховання дітей дошкільного віку:
• створювати уявлення про соціальну взаємодію людей
• виховувати любов до своєї родини, країни, та людства в цілому
• формувати ціннісне ставлення до історії України, її культури, традицій, символів та мови
• виховувати почуття гідності
• навчати правил культури поведінки
• виховувати толерантне ставлення до представників нацменшин
• заохочувати дбати про культуру та екологію України.
Напрями патріотичного виховання в ЗДО
Почуття патріотизму та національної гідності формуються на основі інтересу дітей до власного оточення. Дорослі впливають на дитину вчинками, поглядами та моделлю поведінки, адже в ранньому віці малюк спершу фіксує емоційне ставлення, а вже потім засвоює певні знання. Роботуа в закладі дошкільної освіти організована за різними напрямами, щоб позитивно вплинути на процес становлення особистості-патріота.
Напрями патріотичного виховання:
• Сім’я, родина, родовід та рідний край
• Традиції, звичаї та культурні явища народу Історія України
• державні символи
• Суспільні явища, довколишній світ
Сім’я та краєзнавство
Дитинна має знати своє походження та історію роду. Засвоїти ці знання допоможе дерево родоводу, в якому чітко прослідковуються родинні зв’язки. Дізнавшись, ким були пращури і чого вони досягли, діти намагатимуться наслідувати їх. Це створить атмосферу причетності до спільної справи, в даному випадку – розвитку України. Дошкільнята молодшої групи повинні знати назву малої батьківщини (міста чи села) і мати загальне уявлення про Україну. У старшій групі — називати визначні місця, знати столицю країни, мати уявлення про походження свого села чи міста. «Територіальний» підхід у вихованні патріотичних почуттів здійснюється за принципом «від найменшого — до найбільшого». Сформувавши уявлення про рідну вулицю, село, район і місто дитина цілісно сприйме свою країну.
Народознавство
Вивчення традицій, звичаїв, культури є важливим напрямом національно-патріотичного виховання в закладі дошкільної освіти. Ознайомте вихованців з культурними надбаннями та цінностями українців, пояснюючи зв’язок минулого та майбутнього. Народні традиції закладають смаки, погляди та норми поведінки, характерні українському народу (гостинність, шанування старших, піклування про менших). Вивчаючи їх, дитина зможе ідентифікувати себе за національною приналежністю, відчути українцем. Знайомлячи дошкільників з українською культурою, педагоги роблять акцент на творчому сприйнятті знань, а не їх засвоєнні. Дошкільники охоче беруть участь в організації свят, що впливає на формування патріотичних почуттів. Довколишній світ та суспільство
Патріотичне виховання в ЗДО невіддільно пов’язане з уявленням дитини про довколишній світ. Для формування громадської позиції слід накопичувати знання про життя навколо, доповнюючи їх враженнями й моральними оцінками. Уявлення дошкільників про суспільство формується двома шляхами: індивідуально, природно — під впливом щоденних подій, ситуацій, різноманітності життя; комплексно, цілеспрямовано — під час систематизованого освітньо-виховного процесу. Перший шлях збагачує яскравими емоціями, а другий — узагальнює враження та наштовхує на підсумки. Педагогічни колектив закладу ознайомлює дітей з довколишнім світом, обираючи цікаві та ефективні форми роботи — екскурсії, спостереження, заняття з розвитку мовлення. Звертає особливу увагу на власний досвід вихованців. Образи, які на життєвій основі створила їх уява, допомагають дітям швидко зорієнтуватися в знайомих уявленнях і усвідомити нові. Показником рівня сформованості патріотичних почуттів є ставлення дітей до суспільних подій та процесів.
Історія держави, символи
Знайомитись з основними історичними подіями дитина починає ще змалечку. Вихователі слідкують за тим, аби інформація не була викривленою, адже кожна деталь має значення. Дітям пояснюється, що таке символи, навіщо вони потрібні та що в собі несуть.
Патріотичне виховання у закладі дошкільної освіти — це багатогранний і різноплановий процес.
План заходів
щодо проведення Новорічних та Різдвяних свят
в закладі дошкільної освіти (ясла-садок) «Даринка»
№ п/п |
Заходи |
Дата |
Відповідальний |
1 | Виставка дитячих робіт «Зима чарівниця» | 15.12.21 |
Вихователі |
2 | Книжкова виставка про традиції святкування новорічних та різдвяних свят | 16.12.21 |
Вихователь-методист |
3 | Проведення святкового заходу «До нас завітав Святий Миколай» | 19.12.21 |
Вихователі |
4 | Проведення відкритого виховного заходу «Андріївські вечорниці» | 21.12.21 |
Вихователі ст.гр. |
5 | Виставка новорічних ялинкових прикрас власними руками | 22.12.21 |
Вихователі |
6 | Новорічні ранки для дітей «Новорічна казка» | 23.12.21 |
Вихователі 1 мол.гр. |
7 | Проведення новорічних ранків | 24.12.21 |
Вихователі мол., сердн., ст..гр. |
8 | Перегляд презентації «Святкування Нового року в різних країнах світу» | 29.12.21 |
Вихователі ст.., середн. гр.. |
9 | Заняття «Різдвяний цикл свят» | 06.01.22 |
Вихователі ст..гр. |
10 | Створення фотоколажу «Як я зустрів Новий рік» | 10.01.22 |
Вихователі |
11 | Зимові ігри на свіжому повітрі «Зимові старти» | 11.01.22 |
Вихователі |
12 | Вивчення щедрівок | 12.01.22 |
Вихователі |
13 | Година природознавства «Народні зимові прикмети» | 13.01.22 |
Вихователі ст. та середн.гр. |
14 | Підготовка ватаг щедрувальників | 17- 18.01.22 |
Вихователі |
15 | Ряздвяні вечорниці | 19.01.22 | Вихователі |
Напишіть відгук